Sista dagen på jobbet i morgon

Jaha, så var det snart dags för semester i 4 veckor och för tjänstledighet i 1 1/2 år för studier. I dag skrev jag på papprena för min nya anställningsform som är timanställning. Fick nästan lite separationsångest... Har jobbat på akuten i mer än 7 år och dessa år har verkligen varit en tid då jag lärt mig massor och skaffat mig en säker identitet som sjuksköterska och dessutom skaffat mig en hel drös med självförtroende när det gäller mitt jobb. Jag ÄR faktiskt en duktig akutsyrra, det trodde jag aldrig att jag skulle bli när jag började på akuten. I ärlighetens namn tvivlade jag på att jag skulle bli kvar särskilt länge. Jag minns mitt första hjärtstillestånd då jag tappade en hel låda Adrenalin i golvet, men det var bara att ta fram en ny. Och nej, patienten hade ändå inte överlevt... Jag minns också vilken respekt jag hade för alla som jobbat längre än jag och jag minns adrenalinpåslaget jag hade då jag hörde blåljusen och väntade på larm inne på akutrummet. Många många sjuka och mindre sjuka patienter har jag träffat. Tänk er att vi tar emot mellan 200-350 patienter per dag på vår akutmottagning, det blir många patienter på 7 år...

Nu börjar en ny del i mitt liv. Minstingen börjar på dagis om en månad och samtidigt börjar jag min resa mot att bli barnmorska. Fattar ni, att jag ska bli barnmorska. Jag börjar nästan gråta när jag tänker på det, det ska bli så roligt och spännande att jag nästan smäller av. Jag ska få möta små nya människor som tar sina första andetag i mina armar! Mina snälla kollegor säger att jag kommer att bli en bra barnmorska, att jag är som klippt och skuren för det, hoppas verkligen att de har rätt! Först och främst ska jag få familjeliv och studier att fungera, men det SKA gå. Och lilla Malte kommer att få det bra på dagis. Jag känner ju fröknarna redan och jag vet att de är fantastiska alla tre. Jag känner även en del av barnen på avdelningen och deras föräldrar och det känns förstås jättebra. Malte är en kavat och orädd liten myra som är glad bara det finns bilar och andra leksaker omkring honom. Ibland är han lite för orädd bara. Han har börjat ställa sig längst upp på staketet runt tomten och på vår gunga som är formad som en båt. Självklart har han fullt med blåmärken och sår... Och Elias ska ta plats i 5-årsgruppen, stora stora grabben! Där blir det en massa skoj utflykter med de andra femåringarna på dagis och så lär de sig en hel del också. En mycket spännande höst med andra ord!

Till något annat nu då... Jag har redan köpt en vinteroverall till Malte. Det blev en turkos MOLO-overall från vintern -06, i stl.86, som jag hittade på nätet till nedsatt pris. Superfin är den! Elias får GNEIS igen. Annars har jag beställt en del MOLO-kläder från höstkollektionen som inte kommit ännu. De kommer i augusti och jag längtar som ett barn till julafton! ;)

Kommentarer
Postat av: Humla

Åh det låter så omvälvande och spännande malin... ja tänk så många patienter du mött och hjälpt! Visst är det härligt ändå att se tillbaka och inse hur man utvecklats, har precis samma känslor nu när jag lämnat mitt högstadiejobb (7 år där med) och ska börja på ny kula. Du kommer få ett av världens bästa jobb... jag har det andra! ;-D
Ang. dagis så låter det ju jättebra alltsammans, det låter som Malteman kommer att trivas fint med lite nya utmaningar! ;-)
Stora kram och lycka till med allt!!!

Postat av: MiaMaria

Låter så spännande med din utbildning! :) Det är tufft att plugga med barn, men om man är motiverad så går det bra. Jag blev förvånad över hur mycket som fastnade i mitt huvud under föreläsningarna. Helt klart mer motiverad som vuxen än när jag pluggade förra gången. Man hinner också lära sig mycket när barnen är på dagis :)
Härliga bilder på glassätande Malte, båtklättraren :) Mysig storebror Elias är, blir ju spännande år för honom nu också med 5-årsgrupp och allt :)
*kramar*

2007-07-20 @ 08:29:03
URL: http://sarnhammar.se
Postat av: Britta

Åh, tycker du skrev så jättefint om ditt jobb och hur du växt in i det. Du blir säkert en jättebra barnmorska och nu är du ju supermotiverad så det kommer att gå hur bra som helst.
Fina bilder på grabbarna - Malte verkar vara helt i nivå med mina flickor - ett spännande liv.
Låter härligt med lite ledighet och ladda inför allt det nya.
Kramis!

2007-07-20 @ 23:09:43
URL: http://spaces.msn.com/utterb/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback