Varit inlagda på sjukhus

Jag och Malte har varit inlagda på Neonatalen på Huddinge i två dygn pga gulsot och kom hem i dag efter lunch. Det som började som ett rutinåterbesök på BB, slutade alltså med inläggning. Dels är lilleman gul och dels har han gått ned lite för mycket i vikt (400gram), troligen beroende på gulsoten. Fullproppad med hormoner som jag är, grät jag hejdlöst när jag fick veta det och fortsatte så i åtminstone ett dygn. Jag tyckte solningen var jättejobbig, han låg naken under sollampa i 6 timmar x 2, med solglasögon han var tokarg på, och jag fick endast ta ut honom max 15 minuter för amning, högst varannan timme. Den tiden räcker inte till för amning för Malte och så kunde jag ju inte ta upp honom när han var ledsen. Så när han var ledsen sprutade tårarna på mig, samtidigt som jag försökte trösta honom genom att klappa på honom och prata. Jag fick pumpa ur och ge honom lite mjölk i kopp för att hålla honom lugn. Efter de första 6 timmarna fick vi två timmars paus och sedan in i lampan igen. Denna behandling gör tydligen att man både kissar och bajsar extra mycket, för det är så bilirubinet (som orsakar gulsoten) utsöndras. Så bytte underlägg, torkade bajs, försökte trösta var vad jag gjorde konstant under dessa soltimmar. Vilket då förstås ledde till att jag knappt fick någon sömn och grät ännu mera. Efter att solningen var över kunde man konstatera att min lillälskling svarat bra på behandlingen, men vi fick ändå ligga kvar ett dygn för vägning och provtagning. I dag fick vi beskedet att vi kunde gå hem, men komma åter på fredag för kontroller och det är underbart att vara hemma!! I dag kan jag se lite klarare på saken och inser att vårt problem knappt är något problem jämfört med de sjuka barn och prematurer vi mötte där på avdelningen. Dock var det väldigt jobbigt i alla fall!



Kommentarer
Postat av: cia

Jo, visst är det ett "simpelt problem" jämfört med annat, men ändå är det ju jobbigt. Som du säger, hormoner och åter hormoner... *s*

Skönt att han reagerade bra. Hoppas nu att besöket på fredag ger ett positivt besked.

Kram!

Postat av: Marie

Neeeeeej vad jobbigt!!! Förstår precis hur du känner det och kände det då. Båda mina har fått sola. Med sonen blev jag "utsparkad" (näst intill bokstavligen) från BB och in till Neo. Där fick han sola först 6*2 h och sen 6*2 h igen :-(. Förstår precis vad du menar med att man inte får ta upp dem. Så jobbigt. Kände precis som du att det kanske inte var det största problemet där på Neo med alla små minibebisar.
Med dottern såg jag till att få vara kvar på BB tills amningen hade fungerat och för att kolla att hon inte behövde sola. Hon behövde lite solning ändå och slutade på som Malte - 6*2 h. Jättejobbigt för det skulle göras nattetid och maken kunde inte vara kvar. MEN då tog nattsköterskan med sig dottern till personalrummet. Men det var ju jobbigt det med att inte ha henne hos mig. Nä, fy :-(. Förstår dig precis.

Jo, jag fick en viss förklaring och tydligen är det så att om man har blodgrupp 0 så är det vanligare att det blir så. Kommer inte ihåg varför. Det kan också bli en riktig snabb gulsothet - minns inte vad det kallades för - och då måste de sola mycket och snabbt.

Båda mina har rasat i vikt pga gulheten - de blir ju så trötta och orkar inte äta då. Speciellt om amningen ska strula till en början.

SKÖNT att det är över nu Malin.

STYRKEKRAMAR!
Ps. jag bölade också floder över precis samma sak - drömde samtidigt hemska mardrömmar när sonen skulle sola sin första natt som verkligen var svarta (drömmarna alltså) vågade knappt somna efter det. Ds.

2006-05-31 @ 20:40:17
URL: http://marieas.blogsome.com
Postat av: Therese

Usch o fy!
Har haft två gula ungar, pga min blodgrupp, men dom har sluppit sola. Med stora var det inte så stor koll, men med Theodor skulle det mätas och sittas i fönstret och ammas utav bara attan.
Skönt att ni är hemma igen.

Stora kramar

2006-05-31 @ 23:19:35
URL: http://therese.blogg.se
Postat av: MiaMaria & co

Låter så jobbigt, man är ju så hormonfylld att man kan gråta för mindre. Mina barn har varit gula och kollats flera gånger men inte behövt sola.

*kram*

2006-06-01 @ 09:25:04
URL: http://sarnhammar.se
Postat av: Christel

Åh vad jobbigt :-( Hoppas att allt är bra på återkontrollen. Nu ska ni få njuta och växa ihop er !!

Mina barn har varit gula.. men inte så de behövt sola. Jag vet att jag var orolig för Philip då det tog nästan en månad innan det var borta, men det kan tydligen bli så med ammade höstbarn ;-)

Styrkekram!

2006-06-02 @ 04:58:35
URL: http://christella.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback