Julrapporten

Vi har haft en lugn och fridfull jul med mycket mat och godis och inte minst vansinnigt mycket julklappar till barnen, framförallt Elias. Julaftonens morgonen åkte vi till syrrans man Anders som fyllde år och bytte julklappskassar med varandra och sedan åkte vi förbi och hämtade farmor som skulle fira jul med oss. Sedan började vi med maten och såsmåningom dök min lillebror Alexander och Fredriks lillebror Emil upp, lagom till Kalle. Efter maten åt vi och sedan kom äntligen tomten! Elias drunknade nästan i julklappar och var alldeles salig. Framförallt var det "Bilar-bilarna" som blev poppis och FlexiTraxbanan "Tjuv och polis". Annars fick han delar till BRIO-tågbanan, pyjamas, pärlor, kastruller, spel, böcker, CD-skiva Pettsson & Findus mm. Malte fick mest kläder och så lite leksaker.

På kvällen när alla hade åkt hem och det var dags för Elias att borsta tänderna sa Elias:
-Mamma, jag vet att det var Alexander som var tomten!
-Varför tror du det? (Försöker vara lite pedagogisk...)
-Jo, för han hade en tomtemask och jag kände igen hans öron.
Tomten är bara ett påhitt, han finns bara i sagans värld.

Så där var den tomteillusionen över.... Jag gjorde inget som helst försök att övertyga honom, kanske borde jag ha gjort det??

Annars har vi ägnat dagarna efter jul till att leka med alla saker, besöka mormor och gammelfarmor. Haft besök av goda vänner, handlat förvaringslådor till leksaker och kläder, osv. I dag har Elias och jag varit på bio. Vi såg "På andra sidan häcken" och den var rätt så rolig faktiskt, tyckte både Elias och jag. Sedan kom Malte och Fredrik och hämtade upp oss och vi handlade all nyårsmat. Nyår ska vi fira i hemmets lugna vrå, bara vi. I morgon ska jag (och Malte förstås) träffa en vän på en fika. Hon bor i Sälen, men har varit hos sina föräldrar i några dagar. Sedan ska vi äta jullunch hos barnens farfars, Malte och jag möter F och E där.

Det var det om det!

Kommentarer
Postat av: Anonym

Låter som en toppenjul:) Kanske trist med tomten...Theodor var ganska tveksam, men om han förstod att det var morfar så sa han inget, bara spelade med. Dessutom pratade han med tomten i telefon dagen innan. Vad gör man inte:)

Stora kramar och hoppas att lillMalte kan börja tycka att tex gröt är gott....

Postat av: Britta

Ja, det är svårt att veta om man ska försöka övertyga dem eller inte. Olivia var också rätt skeptisk och ställde storebror mot väggen när han kom tillbaks efter tomtebesöket.

Låter som ni haft en härlig jul.

Kramis!

2006-12-29 @ 19:40:39
URL: http://spaces.msn.com/utterb/
Postat av: Li

*/*/*/* GOTT NYTT ÅR ****

Önskar fam Nilsson / Öland!

2006-12-31 @ 16:09:18
URL: http://devilleplace.se
Postat av: Sandra

Sebbe såg direkt att tomten var mormor ;) Samma polska brytning hahahaha!
Gott Nytt År vännen, vi ses 2007!
Kram

2006-12-31 @ 19:58:04
URL: http://trebarn.blogsome.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback